References

GoSaimaa

GoSaimaa

The performance of Toimelias has been practical, independent and swift. They have been able to complete different kinds of tasks and challenges even with tight schedule. Also, the communication between the company and the client has remained on good level since the beginning and they truly listen to their customers.

Suvi Ahola

See our references >>>

What is Vkontakte?

The Russian Facebook

Vkontakte

VKontakte is a Russian social community that is considered as the Russian equivalent to Facebook. Vkontakte has about 120 million users and in addition to Russia, it is mostly used in other Eastern European countries.

Tiesitkö tämän Venäjän sähköisestä markkinoinnista? Niche-kanavat osa 1: Suomi.ru (Russian.fi)

Suomi.ru (nykyisin Russian.fi) on vuonna 2003 perustettu sivusto, joka tarjoaa tietoa Suomesta venäjäksi. Vuosien varrella sivustosta on muodostunut tärkeä kanava Suomessa asuville venäläisille, sillä sen avulla pidetään yhteyttä tuttaviin ja sukulaisiin sekä haetaan tietoa. Sivuston käyttäjistä hieman yli puolet oleskelee pysyvästi Suomessa, muut käyttäjät tulevat pääosin Venäjältä ja Baltian maista.

Sivusto ei ole ns. matkailumarkkinointisivusto, vaan se tarjoaa tietoa Suomesta laajemmin; yhteiskunnasta, elämäntyylistä, lainsäädännöstä, työskentelystä, opiskelusta ym. Mutta tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että matkailu olisi pois suljettu aihe.

Mikä on laajin matkailijaryhmä Suomessa? Se on VFR-matkailijat (visiting friends and relatives), tuttavien ja sukulaisten luona vierailevat matkailijat. Arvioiden mukaan ko. ryhmä kattaa noin 60 % vuosittain Suomessa matkustavista matkailijoista. Tämä segmentti ei ole sidottuna kansalaisuuteen, se koostuu sekä kotimaan että ulkomaan matkailijoista.

Viime vuosien aikana venäläisten omistamien kiinteistöjen määrä on lisääntynyt Suomessa voimakkaasti. Venäläiset eivät enää vieraile Suomessa pelkästään turisteina, vaan he viipyvät maassamme pidemmän aikaa, eivätkä enää ole ns. perinteisen matkailumarkkinoinnin saavutettavissa samalla tavalla kuin ennen. Kuinka moni kesämökkiläinen seuraa mökkiseutunsa matkailumarkkinointia?

Venäläisten omistamien kiinteistöjen ja kakkosasuntojen määrän lisääntyminen tarkoittaa myös venäjänkielisten VFR-matkailijoiden määrän kasvua. Venäjällä sosiaalisten suhteiden merkitys ja tuttavien sekä sukulaisten luona vierailu on huomattavasti tärkeämpää kuin meillä Suomessa.

Tämän ryhmän saavuttamisessa Suomi.ru -sivusto on hyvä työväline. Sivustolla on .ru-domain, joten sillä on paremmat mahdollisuudet listautua korkealle venäläisissä hakukoneissa. Sivuston sisältö on venäjäksi ja tukee Suomessa pidempään oleskelevien henkilöiden mielenkiinnonkohteita ja intressejä. On hyvä muistaa, että sivustolla toteutettava markkinointi tulee kohdistaa sekä VFR-matkailijoille, että myös heidän isännilleen. Täkäläiset palvelut ja mahdollisuudet ovat usein tuntemattomia Suomessa kakkosasunnon omistavien keskuudessa.

Suomi.ru:n tarjoamat markkinointimahdollisuudet ovat houkuttelevia. Rahallinen panostus ei perustu klikkausten tai näyttöjen määrään, vaan kampanjan ajalliseen pituuteen. Suomi.ru tarjoaa kolmea erilaista näkyvyyttä mainostajalle: 100% (joka tarkoittaa sitä, että banneri näkyy aina kun sivusto avataan kampanjan aikana), 33% ja satunnaista näkyvyyttä tai vähintään kuuden kuukauden ajaksi ostettavaa mainostilaa, jonka saa halvimmillaan noin 350€:lla.

Lisäksi Suomi.ru sivustolla voi markkinoida tuotteita tai palveluja ilmoituspalstan, liikehakemistojen ja karttapalvelujen avulla.

Miten päästä alkuun? Mediatalo Toimelias Oy käyttää Suomi.ru -sivustoa yhtenä markkinointikanavana, jonne asiakkaiden markkinointia kohdennetaan. Ota yhteyttä meihin ja suunnitellaan yrityksellesi sopiva ja tehokas kampanja. Huomioi, ettemme laskuta kanavien mediamaksujen päälle mitään omaa osuutta, vaan mediakulujen hinnat ovat kanavien omia hintoja.

Additional information