Venäjän sähköinen markkinointi: 10 yleisintä kysymystä

1. Kannattaako sähköinen markkinointi Venäjälle?

Kyllä kannattaa.

Venäjällä elintaso ja kuluttajien ostokyky kasvavat nopeasti.

Internetistä on muodostunut merkittävä markkinointi- ja kauppakanava. Venäjällä on noin 80 miljoonaa Internetin käyttäjää ja vuonna 2010 venäläiset tekivät ostoksia Internetissä yli 20 miljardin euron edestä.

Sähköinen markkinointi Venäjälle kannattaa erityisesti nyt, kun kilpailu kanavissa on vähäistä. Ulkomaalaiset yritykset eivät ole vielä rynnistäneet venäläiseen Internetiin.

Markkinointi venäläisissä sähköisissä kanavissa on tehokasta ja halpaa. Ihmiset ovat kiinnostuneita mainoskampanjoista ja markkinoinnin hintataso on halvempaa kuin Länsi-Euroopassa, esim. 10 senttiä/1000 näyttöä.

2. Miten kanavat toimivat?

Venäjällä Internet on venäjänkielinen, kyrillisiin aakkosiin perustuva. Venäjällä on myös omat sähköiset kanavat ja palvelut. Googlen sijaan hakukoneista Yandex on käytetyin ja Facebookin sijaan suurin osa venäläisistä käyttää VKontaktea.

Markkinoinnin tehokkuuden ja palvelun saavutettavuuden näkökulmasta tärkeimpiä asioita ovat sivuston venäjänkielinen sisältö ja asiakastuki, .ru tai .rf domain, venäläinen puhelinnumero sekä venäläiset maksutavat.

3. Kuka tekee sähköistä markkinointia Venäjälle?

Mediatalo Toimelias Oy on suomalainen yritys, joka on erikoistunut Venäjän sähköiseen markkinointiin. Omaamme vankan asiantuntemuksen sähköisten kanavien, markkinoinnin, matkailun ja venäläisten kuluttajien ostoskäyttäytymisen aloilta. Toimimme Lappeenrannassa ja meillä on hyvät yhteydet myös venäläisiin toimijoihin.

4. Tekevätkö kilpailijani markkinointia Venäjälle?

Eivät juurikaan tee. Vaikka Venäjän markkinoiden merkitys on tiedostettu Suomessa jo vuosia, kovinkaan moni suomalainen yritys ei vielä näy venäläisissä sähköisissä kanavissa. Olemalla liikkeellä nyt, varmistat etulyöntiaseman kilpailijoihisi nähden.

5. Miten markkinointikampanjat toteutetaan Venäjän sähköisissä kanavissa?

Mediatalo Toimelias Oy:lla on kaksi tuotetta: 2Finland Räätäli™ ja 2Finland Kauppias™. Markkinointikampanjat sovitetaan asiakkaan tarpeiden ja tavoitteiden mukaisiksi siten, että ne hyödyntävät parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaalla jo olevaa markkinointi-infrastruktuuria. Lisäämme siis asiakkaan markkinoinnin tehokkuutta, emmekä tuota tarpeettomia uusia Internet-sivustoja tai -palveluja.

6. Menevätkö rahani hukkaan?

Minimoimme markkinoinnin riskit. Annamme lisäksi tyytyväisyystakuun: 2Finland Kauppias™ tuotteessa saat kokeilla kampanjointia 1. kuukauden ilmaiseksi, ilman jatkotilauspakkoa.

Rakennamme kampanjat ilman toiveajattelua, asiakkaan tarpeiden mukaan. Emme myy Internet-näkyvyyttä, vaan kehitämme asiakkaittemme sähköisen markkinoinnin konversaatioastetta Venäjällä.

Lähetämme asiakkaillemme kuukausittain raportit toteutettujen kampanjoiden tunnusluvuista ja tilastoista. Kerromme myös Venäjän sähköisen markkinoinnin kuumista aiheista.

Tuotteemme ovat myös ketteriä. Kampanjointia voidaan muuttaa, mikäli se ei menesty, tai löydämme paremman keinon.

7. Mitkä ovat tärkeimmät kanavat?

Venäjällä 10 tärkeintä kanavaa ovat:

- Hakukoneet: Yandex, Google.ru, Rambler.ru
- Portaalit: Mail.ru, Yahoo.ru
- Sosiaalinen media: VKontakte, Odnoklassniki, LiveInternet, Youtube ja LiveJournal

8. Miten Internet-markkinointia voi tehdä Venäjällä?

Vaikka kanavat Venäjällä poikkeavat tuntuvasti meikäläisistä, ovat markkinoinnin periaatteet samat. Kaikkiin edellä mainittuihin kanaviin voi ostaa mainostilaa (bannerit) sekä hakukoneisiin hakusanoja. Hinnoitteluperiaatteista tärkeimmät ovat kampanjan aikaan perustuva, näyttömäärään sekä klikkausten määrään perustuva hinnoittelu.

Maksutavat poikkeavat myös meikäläisistä. Pelkällä Visan vinguttamisella ei pärjää, vaan maksua varten pitää käyttää venäläisiä maksutapoja.

9. Mitä maksutapoja Internetissä Venäjällä on?

Maksutapoja on useita, mutta yleisimmät maksutavat Internetissä Venäjällä ovat Qiwi, Webmoney ja Yandex money. Lisäksi Venäjän suosituimmalla yhteisösivustolla VKontaktella on oma sähköinen maksujärjestelmä kanavassa toteutettavaa maksullista markkinointia varten.

Kyseessä olevat maksutavat ovat ns. debit-tilejä, jonne ladataan rahaa. Luottokorttien käyttö ei Venäjällä ole vielä samalla tasolla kuin esim. Euroopassa ja debit-tilit ovat turvallisia maksutapoja. Tilien perustaminen Suomesta ko. maksutapoihin voi olla hankalaa, varsinkin jos ei osaa venäjää. Asiansa osaava mediatalo säästää markkinoijan aikaa ja rahaa sekä poistaa riskit.

10. Miten päästä alkuun venäjän sähköisissä markkinoinnissa?

Ota rohkeasti yhteyttä meihin! Katsotaan, minkälainen ratkaisu olisi yrityksellesi paras. 2Finland Räätälin™ avulla voimme rakentaa yrityksellesi ja yrityksessäsi käytössä oleville kanaville sopivimman ja tehokkaimman markkinointitavan. 2Finland Kauppias™ puolestaan on valmiiksi viritetty markkinointityökalu, jolla saavutat hyviä tuloksia nopeasti.