Venäjän markkinat pitävät laman loitolla

Eurooppa kipristelee lähestyvän taantuman kourissa. Talousanalyytikkojen ennusteet ovat synkkiä: taantumaa ei voida enää välttää, avoimia kysymyksiä ovat vain sen kesto ja syvyys.

Taloudellinen lama vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin. Ihmiset alkavat säästää, vaikka paras tapa selättää taantuma on kuluttamisen jatkuminen.

Voimakkaimmin säästäminen kohdistuu kulutustavaroihin ja matkailupalveluihin. Näiden asioiden osalta kotitaloudet säästävät ensimmäisenä ja lykkäävät ostopäätöksiään tuonnemmaksi.

Tällä hetkellä ainoa markkina-alue, jonka kulutukseen epävakaa taloustilanne ei vielä ole vaikuttanut, on Venäjän markkinat. Venäläisten kuluttaminen jatkaa yhä kasvuaan. Vuonna 2011 Suomessa tehtävien tax-free-ostosten määrä on ollut yli 30 % kasvukäyrällä edellisvuoteen verrattuna, yhteensä venäläiset käyttivät 251,5 miljoonaa euroa tax-free ostoksiin. Venäläiset asiakkaat ovat siis tärkeässä roolissa laman taittajina. Ainakin he voivat lykätä sen alkamista.

Kilpailu venäläisistä asiakkaista siis kiihtyy tulevaisuudessa. Asiakassuhteen luomiseksi on tehtävä töitä ja siihen on panostettava.

Sähköinen markkinointi on tehokkain tapa saavuttaa venäläinen kuluttaja. Internetin käyttäjien määrä kasvaa Venäjällä nopeimmin Euroopassa. He ovat tottuneita kuluttamaan Internetissä; vuonna 2010 venäläiset kuluttivat verkkokaupoissa yli 20 miljardia euroa.

Venäläiset hakevat myös paljon tietoa Internetistä. Tuttavilta ja sukulaisilta saadut suositukset ovat aina olleet tärkeä asia heidän ostopäätöksissään. Nykyisin iso osa suositteluista tapahtuu sosiaalisen median kanavissa.

Kuinka sitten saada näkyvyyttä venäläisissä sähköisissä kanavissa? Tutustu Mediatalo Toimelias Oy:n tarjoamiin palveluihin. Laitetaan yrityksesi sähköinen markkinointi Venäjälle kuntoon.