Internet-markkinointi Venäjälle

Ovatko venäläiset asiakkaat keskeinen kohderyhmäsi?
Miten hyödynnät Venäjän suurimpia markkinointikanavia?
Kuinka venäläiset asiakkaat saavat tietoa ja voivat ostaa tuotteitanne tai palvelujanne?

Jos vastasit ensimmäiseen kysymykseen kyllä ja kahteen seuraavaan et osannut vastata, niin sinun kannattaa lukea tämä kirjoitus loppuun.

Venäjän markkinat ovat tällä hetkellä voimakkaimmin kasvava markkina-alue vähittäiskaupan ja palvelujen saralla Euroopassa. Vuonna 2011 venäläisten matkailijoiden lasketaan tuoneen Suomeen noin 950 miljoonaa euroa. Venäläiset tekivät Suomeen noin 3,1 miljoonaa matkaa ja tämä tarkoittaa sitä, että yhdellä matkalla kulutettiin rahaa yli 300 euroa tavaroihin ja palveluihin. Vuonna 2011 venäläisten tekemien tax-free ostosten määrä on kasvanut yli 30 % edelliseen vuoteen verrattuna.

Potentiaalia markkinoilta siis löytyy, mutta seuraavaksi mieleen tulee kysymys: miten oma yritykseni voi hyödyntää tätä markkinaa, saavuttaako yritykseni markkinointityökalut venäläiset asiakkaat tehokkaasti?

Kustannustehokkain tapa markkinoida Venäjällä on sähköinen markkinointi. Ostovoimaisten asiakkaiden Internetin käyttö kasvaa Venäjällä nopeasti ja tällä hetkellä maassa on jo lähes 80 miljoonaa Internetin käyttäjää. Suomalaisten yritysten keskeisimmillä markkina-alueilla, Pietarissa ja Moskovassa, noin 70 % aikuisväestöstä käyttää Internetiä säännöllisesti, yhteensä siis yli 5 miljoonaa ihmistä.

Venäjän Internet-markkinoinnin aakkoset alkavat V:stä: ”Venäjällä kaikki on toisin”.

Venäjälle markkinoidaan Venäjän kielellä, joka ei ole kielenä sieltä helpoimmasta päästä. Siksi äidinkielenään venäjää puhuvan henkilöstön hyödyntäminen markkinoinnin sisällöntuotannossa on erittäin tärkeää. Sosiaalisen median kasvattaessa merkitystään markkinointikanavana, tarkoittaa se myös venäjänkielisen asiakaspalvelun merkityksen kasvua. Kielikysymykseen liittyy myös kyrilliset aakkoset.

Venäläiset hakukoneiden algoritmit perustuvat kyrillisiin kirjaimiin, joka suomeksi sanottuna tarkoittaa sitä, että meille tutut latinalaiset kirjaimet listautuvat huonommin hakutuloksiin. Lisäksi .ru tai .rf domainila oleva sivusto listautuu korkeammalle venäläisissä hakukoneissa.

Venäjällä ei pelkkään Googleen keskittymällä pärjää. Hakukoneiden ykkönen Venäjällä on Yandex. Yandexin merkitystä lisää se, ettei kyseessä ole pelkästään hakukone, vaan monia muita kiinnostavia palveluja tarjoava kanava.

Venäjällä on monia omia sosiaalisen median palveluja, joita käytetään aktiivisesti ja usein liittyen palvelujen ja tuotteiden ostopäätöksiin. Venäläisiltä tuttavilta saatavat suositukset vaikuttavat voimakkaasti ostopäätöksiin. Sosiaalinen media on nykypäivän viidakkopuhelin.

Mikäli Venäjälle markkinointi kiinnostaa, mutta edellä mainitut asiat ovat retuperällä, ei silti kannata masentua. Yrityksen nykyinenkin Internet-infrastruktuuri saadaan toimimaan mainiona markkinointikanavana Venäjälle, kunhan se vaan viritetään oikein tavoitteisiin, sitä käytetään oikeissa kanavissa ja täydennetään sopivin osin.

Tässä asiassa kannattaa luottaa alan ammattilaisen apuun. Miksi et siis ottaisi rohkeasti yhteyttä meihin, jolloin katsotaan yhdessä, miten näkyvyyttäsi ja sähköisen markkinointisi tehokkuutta (konversaatioastetta) venäläisten asiakkaiden keskuudessa lisätään tehokkaasti.