Verkkokaupalla voit saavuttaa kansainväliset markkinat

Merkittävin verkkokaupankäynnin ero perinteisiin kivijalkamyymälöihin on, että verkkokauppa rikkoo perinteiset markkina-alueiden rajat. Verkkokaupan asiakaskunta koostuu kohderyhmistä, jotka voivat olla missä päin maailmaa tahansa. Tosi on muistettava, että globaaleilla markkinoilla toimiessaan verkkokaupan on huomioitava erilaiset kieli-, toimitus-, tulli- ja maksutapa-asiat.

Verkkokaupan avulla pienestäkin voi tulla suuri, jos vain halua kehittämiseen riittää. Lappeenrantalainen Lamnia.com -verkkokauppa toimii tästä hyvänä esimerkkinä. Pienestä erätarvikkeiden kivijalkamyymälästä on kehittynyt globaali toimija määrätietoisen kehitystyön seurauksena. Lamnian tarinaan voi tutustua tästä YLE:n jutusta.

Vaikka verkkokaupan avulla voidaan nykyisin tavoittaa asiakkaat lähes jokaisesta maailmankolkasta, on verkkokaupan kansainvälistämisessä monta asiaa, jotka on syytä ottaa huomioon jo verkkokauppaa perustettaessa.

Oikeat kohderyhmille suunnatut kärkituotteet ovat keskeisin verkkokaupan kilpailukykyyn vaikuttava tekijä. Kansainvälisillä markkinoilla on verkkokauppojen välillä kova kilpailutilanne, jossa hinnoittelulla on suuri merkitys. Esimerkiksi kiinalainen aliexpress.com hallitsee markkinoita todella aggressiivisella hinnoittelulla ja tuotevalikoimalla. Suomalaisen verkkokaupan avainkysymys kansainvälisillä markkinoilla on löytää ne kärkituotteet, joiden tarjonnassa kilpailua ei ole liikaa ja keinot löytää kohderyhmät kansainvälisiltä markkinoilta.

Verkkokaupassa luottamuksen rakentaminen asiakkaalle on myynnin kehittymisen avainkysymys. Siksi kieliversioiden tekeminen on perusteltua. Meistä jokainen haluaa mieluummin asioida kaupassa omalla äidinkielellään. Kieliversiot kertovat asiakkaalle myös kauppiaan asenteesta: välitämme sinusta ja haluamme antaa sinulle hyvän palvelukokemuksen.

Kieliversioinnin lisäksi tärkeitä luottamuksen vahvistamisen keinoja ovat asiakkaiden tunnistamat ja arvostamat maksutapa- ja toimitusratkaisut. Toki maksu- ja toimituspalveluilla on merkitystä myös liiketoiminnan käytännön toteuttamisen ja kannattavuuden kanssa. Oleellista on löytää ja hyödyntää ne markkina-aluekohtaisesti toimivat kaupanteon ja jakelun välineet, jotka mahdollistavat verkkokaupan tehokkaan liiketoiminnan sekä ovat luotettavia asiakkaan näkökulmasta.

Haluatko tavoittaa verkkokaupallasi kohderyhmät kansainvälisillä markkinoilla? Ota yhteyttä meihin! Rakennetaan verkkokaupallesi kansainvälistymisen strategia ja otetaan käyttöön parhaiten liiketoiminnallesi sopivat ratkaisut yhteistyöverkostostamme.