Kivijalasta verkkokauppaan

Kaupankäynti siirtyy verkkoon. Verkkokauppojen osuus kuluttajakaupassa on kasvanut jo pitkään eri toimialoilla, mutta kuluneen vuoden aikana verkkokauppojen merkitys kuluttajakaupassa on lisääntynyt huomattavasti. Suomessa verkkokauppaliiketoiminta on tullut jälkijunassa muihin maihin verrattuna. Suuret kivijalkamyymälät ovat pitäneet verkkokauppaa jopa uhkana, sen sijaan että se olisi nähty mahdollisuutena. Yksi verkkokaupan kehittymisen haaste Suomessa on se, että verkkokauppojen kehittämiseen liittyy asioita, joita ei osata ottaa huomioon liiketoiminnan suunnitteluvaiheessa.

Verkkokaupan perustaminen ei ole pelkästään IT-projekti, jossa rakennetaan verkkokauppajärjestelmä. Periaatteessa verkkokauppaliiketoimintaan liittyvät aivan samat asiat kuin kivijalkamyymälöissäkin. Alla olevassa kuviossa on kuvattu verkkokauppiaan maailma, jossa teknologian ja verkkokauppajärjestelmän osuus on itse asiassa aika pieni.

Kivijalasta verkkokauppaan

Asian pihvi piilee siinä, että jos näitä teknologian ulkopuolella olevia asioita ei osata huomioida verkkokauppajärjestelmän suunnittelussa ja rakentamisessa, on tuloksena usein epäonnistuminen tai ainakin roimasti ennakoitua korkeampi kustannus. Liiketoiminnan kokonaissuunnittelu siis kannattaa, sillä saa aikaan selkeitä säästöjä sekä hyvin toimivan liiketoiminnan mallin.

Mediatalo Toimelias on mukana järjestämässä Kivijalasta verkkokauppaan –seminaareja Kotkassa 23.4.2015 ja Imatralla 12.5.2015. Näissä yrittäjille ja verkkokaupasta kiinnostuneille toimijoille järjestetyssä tilaisuuksissa tuodaan käytännöllisten esimerkkien kautta esille verkkokaupan perustamiseen ja kehittämiseen liittyviä asioita. Asiantuntijapuheenvuorot käsittelevät mm. liiketoimintaa, järjestelmiä sekä maksu- ja logistiikkapalveluja.

Cursor Oy:n järjestämään Kotkan tilaisuuteen voi ilmoittautua täältä ja Imatran Seudun Kehitysyhtiön järjestämään tilaisuuteen täältä.