Kannattaako verkkokauppa Venäjälle?

Venäläisten matkailijoiden ostosmatkailu romahti vuoden 2014 viimeisellä neljänneksellä. Ukrainan kriisi, EU:n pakotteet ja ruplan arvon lasku vaikuttivat dramaattisesti kuluttajien käyttäytymiseen. Ostosmatkailun mittarina käytetty verovapaan myynnin tilastot kertoivat karua kieltään.

Kevään myötä tilanne on hieman parantunut. Ruplan kurssin paranemisen myötä venäläisiä ostosmatkailijoita näkyy taas katukuvassa hieman enemmän silmämääräisesti mitattuna, mutta mistään ryntäyksestä ei ainakaan vielä voida puhua.

Moni kauppias onkin joutunut miettimään tilannetta tosissaan. Mistä löytyvät eväät pudonneiden myyntilukujen paikkaamiseksi? Lähteekö ostosmatkailu uuteen nousuun? Voisiko verkkokauppa olla yksi ratkaisu?

Vastaus viimeiseen kysymykseen on kyllä. Verkkokauppa on ratkaisu monen suomalaisen kauppiaan myynnin kasvattamiseen Venäjän markkinoilla. Seuraavassa muutama perustelu:

1. Verkkokauppaostosten määrä kasvaa Venäjällä todella voimakkaasti. Kasvu on viime vuosien aikana ollut 20-30 % luokkaa vuodessa ja taloudellinen taantuma vain lisää verkko-ostosten määrää, kun kuluttajat hakevat edullisinta vaihtoehtoa verkkokaupoista. Tämä käyttäytyminen ei muutu, vaikka ruplan ostovoima onkin jo suurelta osalta palautunut lähes entiselle tasolleen.

2. Suomalaisten tuotteiden hintataso on todella edullinen verrattuna venäläisissä verkkokaupoissa tarjottaviin tuotteisiin lähes jokaisen tuoteryhmän kohdalla. Tuontitavara on Venäjällä hinnoissaan ja villisti kiihtyvä inflaatio vain nostaa tuotteiden hintoja. Hintaero on suurimmillaan (Suomen eduksi) tekstiileissä, kengissä ja urheiluvälineissä. Lisäksi on muistettava se, että verkkokaupasta tilattu, maksettu ja kuluttajalle toimitettu tuote voidaan myydä verovapaasti. Tämä on merkittävä kilpailuetu verrattuna venäläisiin verkkokauppoihin.

3. Venäläiset kuluttajat ovat kiinnostuneita ulkomaalaisista tuotteista, mutta niiden saatavuus maassa on heikkoa ja heikkenee koko ajan. Useat tavarantoimittajat ovat vähentäneet vientiään Venäjälle. Paikalliset kaupat myyvät usein ”eioota”.

4. Suomalaisilla verkkokaupoilla on selkeä kilpailuetu amerikkalaisiin, kiinalaisiin ja keskieurooppalaisiin verkkokauppoihin verrattuna tuotteiden toimituksen, maksamisen ja maineen osalta. Suomalaisiin luotetaan ja myymämme tuotteet tunnustetaan korkealaatuisiksi. Euroopasta ja Yhdysvalloista tilattavia tuotteita ei venäläinen kuluttaja useinkaan voi maksaa käyttämillään maksuvälineillä ja verkkokaupat eivät toimita tuotteita Venäjälle. Suomalainen verkkokauppa voi ottaa käyttöönsä 23 miljoonan venäläisen kuluttajan käyttämät Yandex.Money –maksutavat ja Posti kuljettaa EMS-paketit kaikkialle Venäjälle nykyisin varsin kilpailukykyiseen hintaan.

Kannattaisiko siis lopettaa tilanteen surkuttelu ja lähteä aktiivisesti kehittämään liiketoimintaa verkossa? Jos vastaat kyllä, autamme mielellämme.