Kaikkien pitää syödä

Suomalaisten yritysten näkyvyys Venäjän Internetissä kehittyy pikkuhiljaa. Yhä useampi yritys markkinoi tuotteitaan ja palveluitaan venäläisille asiakkaille sähköisiä kanavia pitkin. Tämä onkin järkevää, sillä Internet on Venäjällä suosituin media. Tilaa suomalailla yrityksillä venäläisessä verkossa toki vielä on yllin kyllin. Internet-markkinoinnin mahdollisuuksia ei vielä hyödynnetä lähellekään maksimaalisella tasolla.

Eräs toimiala kuitenkin loistaa poissaolollaan venäläisessä Internetissä: ravintolat.

Tilanne on surkuhupaisa, sillä suomalainen ruoka, jos mikä on arvostettua Venäjällä. Lisäksi ihmiset keskimäärin syövät joka päivä, eivätkä venäläiset turistit tee tämän suhteen poikkeusta. Markkinoita suomalaisille ravintoloille luulisi siis riittävän.

Haettaessa tietoa suomalaisista ravintoloista Yandex.ru -hakukoneesta, löytyy lähinnä sivustoja, joissa esitellään ravintoloita ja kerrotaan suomalaisesta ruokakulttuurista. Pari suurinta ravintolaketjua esittelee ravintolakonseptinsa verkossa venäjäksi, mutta siirryttäessä ravintoloiden omille sivustoille, tyrehtyy venäjäksi annettu tieto lähes poikkeuksetta. Pari valistunutta poikkeusta joukkoon toki mahtuu.

Tässä vaiheessa hiipii mieleen epäilys siitä, että ravintola-alalla ei osata antaa asiakkaalle sitä tietoa, jota hän oikeasti tarvitsisi – ainakaan venäjäksi. Verkosta ei löydy venäjäksi ruokalistoja, aukioloaikoja, sijaintia tai muuta ostopäätökseen suoraan vaikuttavaa tietoa. Oletetaanko venäläisen turistin tekevän päätöksen ravintoloiden välillä pelkästään konseptikuvauksen perusteella?