Venäjän sähköisen liiketoiminnan suurin puute

Suomalaiset yritykset ovat havainneet venäläisten kuluttajien omaaman potentiaalin. Suomessa rakennetaan suuria ostoskeskuksia venäläisten ostosmatkailijoiden houkuttelemiseksi, yritykset ovat hyvin kiinnostuneita markkinoinnista Venäjän sähköisissä kanavissa ja asiakkaita palvellaan venäjäksi niin verkossa kuin liikkeissäkin. Nämä kaikki ovat erittäin hyviä asioita ja hyödyntävät Venäjän markkinoiden sisältämää kasvupotentiaalia.

Yksi seikka näissä nykyisissä kehitystoimissa on kuitenkin pielessä. Ne eivät hyödynnä Venäjän markkinoiden suurinta kasvualaa; verkkokauppaa.

Tutkimusten mukaan verkkokauppojen suosio kasvaa huimaa vauhtia Venäjällä. Viime vuonna venäläiset tekivät ostoksia yli kuuden miljardin euron arvosta. Vuotuinen kasvu verkko-ostoksissa on noin 30 %. Venäjällä verkkokauppojen suosio uhkaa jo perinteisen vähittäiskaupan asemaa.

Nyt tämä potentiaali on havaittu myös Suomessa. Useat eri toimijat tarjoavat asiakkailleen venäläisiä verkkokauppoja, joista kuluttajat voivat ostaa suomalaisten yritysten tuotteita.

Asiassa on kuitenkin monta mutkaa. Yksi merkittävimmistä ongelmista käy ilmi alla olevasta kuvasta.

Maksutavat

Luottokorttimaksamisen lisäksi asiakkaille ei ole tarjota mitään heidän käyttämiään venäläisiä maksutapoja. Asiakkaalle tarjotaan usein automaattisesti luottokortilla maksamista. Mutta venäläisille asiakkaille maksutapojen valinnan pitäisi näyttää esimerkiksi tältä:

Venäläiset maksutavat

Kuluttajalla on valittavana maksutavat käteismaksun, pankkikortin, Qiwi-lompakon, Webmoneyn ja Yandex Moneyn välillä.

Luottokorttiongelma on yksi Venäjän markkinan kipupiste. Vain noin 40% venäläisistä kuluttajista omistaa luottokortin ja aktiivisia luottokortilla maksajia on noin 30% kuluttajista. Luottokorttien määrä ja niiden käyttö maksuvälineenä on kasvussa, mutta on huomioitava, että reilusti alle puolet korteista on ns. länsimaisia (Visa, Mastercard tms.) kortteja. Näin ollen vain alle 6 % väestöstä voi maksaa korteilla, jotka ovat valideja ulkomaalaisissa verkkokaupoissa.

Ostoksia verkossa tekee tätä lukua moninkertainen määrä venäläisiä kuluttajia.

Maksutapa- ja maksuliikenneongelmien lisäksi Venäjän verkkokaupan haasteita ovat logistiikka, vienti- ja tuontitullaus sekä huolinta.

Näihin asioihin palataan seuraavissa kirjoituksissa tällä palstalla. Eli tarina jatkuu. Ja kuten kaikissa hyvissä tarinoissa, tälläkin tarinalla on onnellinen loppu.