Tax Free myynnit laskussa, väheneekö ostoksista koituva tulo?

Tax free kauppa osoittaa ainakin hetkellistä taantumista, mutta ei hätää. Tilastot eivät taaskaan kerro koko totuutta.

Tuoreimman Global Bluen tilaston (8/2012) mukaan Tax Free -myynnin kasvu on hidastunut tai myynti on jopa heikentynyt viime vuodesta. Miten tämä on mahdollista, vaikka matkustajamäärät useiden lähteiden mukaan ovat kuitenkin kasvussa? Eivätkö venäläiset matkailijat enää tee ostoksia Suomessa? Silmämääräinen arvio ei vahvista tätä oletusta.

Tutkimuskeskus TAK Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nurkka epäili (ES 6.9.2012), että lasku voi johtua raja-asemien kasvaneista jonotusajoista ja jonojen pituuksista. Ajatus jonojen yhteydestä Tax Free -myynnin taantumaan tuntuu oudolta, sillä eikö jonoa synny juuri silloin kun matkustajamäärät kasvavat?

Syy Tax Free -kaupan ”taantumaan” ei ole kaupankäynnin vähenemisessä, vaan niin sanotun invoice-kaupan kasvamisessa.

Invoice-kauppa tarkoittaa sitä, että suomalainen yritys myy tuotteen normaalisti arvonlisäverojen kanssa venäläiselle asiakkaalle, joka kotimatkallaan käy tullissa leimauttamassa kuitin. Tätä poistumisleimaa vastaan asiakas saa seuraavalla käynnillään arvonlisäverot takaisin.

Invoice-kauppa tarkoittaa suurempaa veroetua venäläiselle asiakkaalle ja pienempää hyötyä Tax Free -palautuksia hoitavalle yritykselle. Invoicen avulla yritykset voivat halutessaan palauttaa koko 23% arvonlisäveron, kun Global Bluen keskimääräinen palautusprosentti on vain 13%.

Mitä tämä tarkoittaa suomalaisen yrityksen kannalta? Tax Free -kauppaa tarjoaa lähes jokainen, joten sillä ei enää kilpailuetua saada. Jos yritys myy tavaraa invoice-kaupalla ja palauttaa veroja esim. vain 18%, jää hänelle katetta enemmän kuin normaalissa Tax Free -kaupassa, vaikka asiakas saa tuotteen halvemmalla. Kuulostaa hyvältä bisnekseltä yrityksen kannalta.

Kilpailu venäläisistä asiakkaista kiihtyy siis entisestään ja kilpailuedut on hyödynnettävä tehokkaasti. Yrittäjät, kauppiaat ja myymälävastaavat: Huomio! Kertokaa venäläisille, miksi te olette parempia kuin kilpailijanne, näyttäkää kilpailuetunne!

Tuokaa tuotteenne ja palvelunne ostettavaksi jo ennen venäläisen matkailijan ostosmatkaa. Tämä tapahtuu tehokkaimmin käyttämällä oikein valittuja Venäjän internet-kanavia!