Internet-markkinointi tuottamaan

Internet-markkinointi on hyvin yksinkertaista. Ostat näkyvyyttä klikattaville banneri-ilmoituksille www-sivustoilta tai ostat hakusanoja hakukoneista. Bannerit ja linkit johtavat asiakkaat yrityksesi verkkosivuille. Markkinoinnin kustannus määräytyy joko bannerin/hakusanan klikkausten (PPC) tai näyttömäärän (CPI) mukaan. Mutta maksaako markkinointi itsensä takaisin?

Tutkimusten mukaan Internet-markkinoijat eivät juuri tiedä kampanjoinnin vaikuttavuutta. Se maksaa, mutta mitkä ovat sen tulokset? Linkit ja bannerit johdattavat kävijöitä yrityksen www-sivustoille, mutta siinä kaikki. Markkinoinnin vaikuttavuus myyntiin, yrityksen ja sen brändin tunnettavuuteen sekä asiakasmääriin on usein hämärän peitossa.

Onko Internet-markkinointi sitten turhaa? Ei – sitä pitää vain osata tehdä paremmin.

Tässä pari hyödyllistä vinkkiä Internet-markkinoinnin tehostamiseen ja erityisesti markkinoinnin tulosten parantamiseen:

  • 1. Jos haluat lisätä tuotteittesi tai palvelujesi myyntiä, älä johdata asiakkaita yrityksesi Internet-sivustojen etusivulle. Johdata asiakkaat suoraan sivulle, jossa tuotteesi ja palvelusi ovat ja jossa niitä voi ostaa.Suurin osa sivuillasi vierailevista eivät ole kiinnostuneita yrityksestäsi, vaan heillä on jokin tarve tai kiperä ongelma, johon tuotteesi tai palvelusi voi tuoda ratkaisun. Tuo ratkaisu esille heti ja tee se helpoksi asiakkaille.
  • 2. Pyri vuorovaikutukseen sivuilla vierailevien kanssa. Pyydä heitä kommentoimaan, osallistumaan kilpailuun, pyytämään tarjouspyyntö tai jättämään yhteystietonsa (sähköpostiosoite tai puhelinnumero).Vuorovaikutuksen ja yhteystietojen avulla kasvatat suoramarkkinointirekisteriäsi oikeiden, tuotteistasi ja palveluistasi kiinnostuneiden asiakkaiden parissa.
  • 3. Yhteystietoja on kuitenkaan turha pyytää “ilmaiseksi”. Asiakkaalla pitää olla jokin syy tehdä pyyntösi mukaan. Tarjoa asiakkaalle lisäarvoa, joka antaa hänelle syyn luovuttaa yhteystietojaan. Tieto, hyöty ja viihde ovat lisäarvoja, jotka toimivat aina. Kilpailut ja mahdollisuus palautteen antamiseen ovat myös hyväksi havaittuja keinoja.

Internet-markkinoinnin vaikuttavuus mitataan siis lisääntyvänä myyntinä ja kasvavana asiakasrekisterinä. Sivustojen kävijämäärän kasvu tuntuu hyvältä, mutta se yksin ei elätä ketään.