Mobiilimarkkinoinnin mahdollisuudet Venäjällä

Kuten aikaisemmissa blogeissa on usein mainittu, kasvaa Internetin käyttö Venäjällä nopeimmin Euroopassa. Tämän Internet-penetraation voimakkaan kasvun taakse kätkeytyy kuitenkin eräs hyvin mielenkiintoinen ja mahdollisuuksia luova seikka: Venäjällä 80 % väestöstä omistaa ainakin yhden matkapuhelimen. Meistä suomalaisista tämä luku saattaa tuntua jopa pieneltä, muutta maailman mittakaavassa se ei sitä ole.

Toinen erityinen piirre venäläisessä kännykänkäytössä on erilaisten datapalvelujen käytön vahva asema. Nuorista venäläisistä kuluttajista noin 70 %:a voidaan pitää hyvin tottuneina datapalvelujen käyttäjinä. Lisäksi prepaid-liittymiä on erittäin suuri osuus. Alle 25-vuotiaista lähes 99 % käyttää prepaid-liittymää.

Nämä seikat luovat vahvan potentiaalin palvelun ja tuotteiden sähköiselle markkinoinnille. Moni mobiilimarkkinoinnin ja -sovellusten menestyksen kynnyksenä perinteisesti oleva asia on Venäjällä jo selätetty: ihmiset käyttävät mobiililaitteita ja laitekanta uudistuu, datapalvelujen käyttö, kuten myös erilaisten maksupalvelujen ja sähköisen rahan käyttö ovat yleistä.

Mobiililaitteiden ja niihin liittyvien datasovellusten käyttö ei välttämättä takaa vielä menestystä laajamittaisille, pelkästään mobiililaitteisiin rakennetuille kampanjoille tai tuotteille, mutta Internet-palvelujen laajentamiselle mobiilaitteisiin on kyllä löydettävissä hyvät perusteet.

Venäläisille matkailijoille tarkoitettuja markkinointikonsepteja ja -sovelluksia rakennetaan jo eri tahoilla aktiivisesti, vaihtelevalla menestyksellä.

Oleellisin asia mobiilimarkkinoinnin ja erilaisten sovellusten menestykselle on lisäarvon löytyminen. Miksi venäläinen kuluttaja käyttäisi mobiililaitetta, varsinkaan ollessaan Suomessa, jolloin jo datasiirtomaksut maksavat hänelle maltaita?

On siis löydettävä asia, joka tuottaa käyttäjälle säästöjä, helpottaa hänen asiointiaan, nopeuttaa asioita, antaa arvokasta tietoja ja on myös luottamusta herättävä.