VKontakte markkinoinnin välineenä - osa 3: Facebookin ja VKontakten ero

Miten VKontakte eroaa Facebookista markkinointikanavana Venäjällä?

Aikaisemmissa blogeissa on kerrottu kanavien käyttäjämääristä Venäjällä ja keskeisistä kielikysymyksistä, joten ei niistä sen enempää.

Tarkastellaan sen sijaan kanavien sisältöjen tilastoja ja kanavia käyttävien ihmisten käyttäytymistä.

Top 100 Facebook –sivuston mukaan viisi suosituinta Facebook sivustoa ovat:

Facebookin käyttäjät ovat siis kiinnostuneita viihteestä, julkkiksista ja supertähdistä.

Otetaan sama lista VKontaktesta. Viisi suosituinta sivustoa VKontaktessa ovat:

Lista on sisällöltään täysin erilainen kuin Facebookissa. VKontakten Top 5 koostuu komediasta, taiteesta ja harrastamisesta. ComedyClub ja Nasa Russia ovat suosittuja parodioita venäläisissä tv-kanavissa. DevianArt ja Club Fotografija ovat sivustoja, joista löytyy ja joissa voi jakaa kuvia. Odersimie Fotball on puolestaan jalkapallofanien ryhmä.

Johtopäätöksenä näistä listauksista voidaan sanoa, että VKontakten käyttäjä haluaa nauraa, nauttia ja jakaa kuvia ja filmejä sekä jakaa huippuelämyksiä muiden samanhenkisten kanssa.

Facebookissa ihmisten mielenkiinto keskittyy tunnettuihin henkilöihin ja tietyllä hetkellä suosittuihin ajan ilmiöihin, kuten esimerkiksi pokerin peluu tai Facebook itsessään on juuri nyt.

Pitäisikö tätä havaittua eroa hyödyntää markkinoinnissa? Kyllä pitäisi! VKontakte-markkinoinnissa korostuvat kuvien, filmien, hauskojen ja muuten tunteita herättävien asioiden merkitys. Myös vuorovaikutuksen merkitys korostuu. Tunteita herättävästä sisällöstä halutaan keskustella , kysyä ja kommentoida. Siksi markkinoinnissa on varattava resursseja myös vuorovaikutukseen, käytännössä asiakaspalveluun, asiakkaille vastaamiseen.

Markkinoinnin menestys ei siis perustu pelkästään oikeaan kanavavalintaan, vaan oma tarjonta on osattava myös konseptoida sopivaksi kanavaa käyttäville ihmisille.