Tiesitkö tämän Venäjän sähköisestä markkinoinnista? Niche-kanavat osa 2: Odnoklassniki

Odnoklassniki eli luokkatoverit on Venäjän viidenneksi suosituin Internet-sivusto. Sivustolla on noin 45 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää ja 10 miljoonaa uutta vierailijaa päivittäin. Kyseessä on siis varsin merkittävä kanava Venäjällä.

Sivusto on erityisen suosittu alle 35-vuotiaiden hyvin koulutettujen ja keskituloisten keskuudessa. Kanavalle on myös tyypillistä se, että sitä käytetään vapaa-ajalla, eikä töissä. Näin ollen kanavassa kerralla käytetty aika on useita muita kanavia pidempi.

Odnoklassniki-palvelu on yhteisöpalvelu luokkakavereille ja vanhoille ystäville. Palvelun kautta voi löytää vanhoja tuttuja vuosien takaa, keskustella heidän kanssaan, perustaa ryhmiä, jakaa kuvia, videoita yms. tiedostoja sekä sopia tapaamisia.

Koska kyseessä on yhteisöpalvelu, soveltuu se hyvin myös markkinointiin. Odnoklassniki mahdollistaa tehokkaamman suoramarkkinoinnin kuin esimerkiksi VKontakte tai Facebook. Odnoklassnikissa voi kutsua henkilöitä ja ryhmiä oman ryhmän jäseneksi kirjoittamalla heille henkilökohtaisia viestejä. Useissa muissa kanavissa tällaisten henkilökohtaisten viestien lähettäminen on estetty.

Tarpeeton spämmäys ja häirintä voidaan kuitenkin välttää, sillä Odnoklassniki tunnistaa ne henkilöt, jotka ovat jo liittyneet jäseneksi ja joille kutsu on jo aiemmin lähetetty.

Odnoklassikin tehokkuus markkinointikanavana perustuu yhteisöllisyyteen ja keskusteluihin. Venäjällä tuttavien ja sukulaisten suosittelut ovat tunnetusti hyvin merkittäviä tekijöitä ostopäätöksissä. Tutkimusten mukaan yli 70 % venäläisistä kuluttajista pitää tätä suosittelua joko merkittävimpänä tai toiseksi merkittävimpänä tekijänä ostoksia tehdessä. Odnoklassnikin kautta suositukset ja mielipiteet leviävät tehokkaasti.

Tietenkään pelkkä kanava ei tee autuaaksi, vaan markkinoinnilla täytyy olla sopiva sisältö ja se tulee osata suunnata oikealle kohderyhmälle.

Mikäli markkinointi Odnoklassnikissa ja muissa Venäjän sähköisissä kanavissa kiinnostaa, ota yhteyttä meihin. Suunnitellaan yrityksellesi sopiva kampanja.