VKontakte markkinoinnin välineenä - osa 2

VKontakten tehokkuus markkinointikanavana perustuu sen käyttäjien määrän kasvuun, käytön helppouteen, viestinnän nopeuteen sekä yhteisöllisyyteen.

Yksi tehokas tapa hyödyntää em. kanavan ominaisuuksia on järjestää käyttäjille kilpailu, jonka avulla voidaan rakentaa tehokas tuotteen tai palvelun markkinointikampanja, rakentaa yritykselle brändiä, kasvattaa oman ryhmäsivuston fanimäärää sekä lisätä kiinnostusta yritystä kohtaan (saada kävijöitä yrityksen www-sivuille).

Toteutimme kesällä kilpailun Lappeenrantalaiselle Apple-tuotteiden jälleenmyyjälle Core Lifestylelle. Kilpailun palkintona oli iPad2, jonka tiesimme olevan vetovoimainen tuote venäläisten ostosmatkailijoiden keskuudessa.

Kilpailun kesto oli yksi kuukausi (elokuu 2011) ja markkinoimme testiryhmäsivullemme tehtyä kilpailupostausta ”käsitöinä” VKontakte -ystäviemme ja muiden ryhmäsivujen kautta.


Kuvassa toinen testiryhmän sivuille laitetuista kilpailupostauksista

Kilpailu keräsi kuukauden aikana yli 1500 osallistujaa, joka oli mielestämme erittäin hyvä määrä ottaen huomioon ryhmämme pienen koon ja nollabudjetilla tehdyn markkinoinnin.

Kilpailun sääntöinä oli, että osallistujan on liityttävä ryhmän jäseneksi sekä jaettava kilpailupostaus ystävilleen. Satunnaisotantaan perustuvan tutkimuksen mukaan kilpailupostaus (ja samalla siis Core Lifestylen tuotemainos, brändi ja www-linkki) saavutti kuukauden aikana yli 150 000 VKontakte-profiilin näkyvyyden.

Ja näkyvyys ei ollut mikä tahansa mainosbanneri, vaan omalta VKontakte-ystävältä saatu suositus.

Tämä kaikki kilpailutuotteen hinnalla.

Kilpailut ovat siis tehokas keino saavuttaa näkyvyyttä VKontaktessa. Mediatalo Toimelias Oy:n tuotteisiin 2Finland Kauppias™ ja 2Finland Räätäli™ kuuluu kuukausittainen kilpailu, joka räätälöidään asiakkaan tarpeisiin ja tavoitteisiin sopivaksi.