VKontakte markkinoinnin välineenä - osa 1

VKontakte on Venäjän suosituin yhteisöpalvelu. Se on ”venäläisten Facebook”. Venäjänkielisellä VKontaktella on yli 100 miljoonaa käyttäjää. Facebookia puolestaan käyttää noin 1,5 miljoonaa henkilöä Venäjällä. Tämä suhde kertoo jotain kanavan voimasta Venäjän markkinoilla. Kanavan merkittävyyttä kasvattaa lisäksi se, että VKontakte on vahvasti kasvava kanava venäjänkielisellä kielialueella.

Rakenteeltaan VKontakte muistuttaa paljolti esikuvaansa Facebookia. VKontakten käyttäjät ovat palveluun kirjautuneita ja oman profiilin omaavia käyttäjiä. VKontakteen voi rakentaa ryhmäsivun, jolle kerätä faneja. Ryhmät voivat olla joko kaikille käyttäjille avoimia tai niiden jäsenyyttä anotaan ryhmän ylläpitäjiltä. Lisäksi VKontakteen voi yritys rakentaa omat ”viralliset sivut”, joiden seuraajat saavat suoraan omiin profiileihinsa yrityksen sivuilleen tekemät postaukset.


Kuvassa esimerkki VKontakten ryhmäsivusta http://vkontakte.ru/join2finland

Aivan kuten Facebook, on VKontaktekin hyvä tuotteiden ja palvelujen markkinointikanava. Vkontakten avulla yritys voi saada erittäin helposti laajan näkyvyyden venäläisessä internetissä ja saada omat asiakkaansa sekä palveluista kiinnostuneet kuluttajat markkinoimaan yritystä eteenpäin omille tuttavilleen ja sukulaisilleen. Tämän sosiaalisen luonteen vuoksi VKontaktessa tehty markkinointi on tehokasta. Tuttavilta saatuja linkkejä klikataan helpommin kuin pelkkiä mainoksia.

Seuraavassa muutamia hyviä perusteita VKontakten asemalle markkinointikanavana:

  • VKontakte on kolmen suurimman Internet-sivuston joukossa Venäjällä
  • VKontaktessa voi kohdistaa markkinoinnin tehokkaammin kuin hakusana- tai bannerimarkkinoinnissa
  • VKontaktessa markkinointi on edullista (usein ilmaista)
  • VKontaktessa markkinointi perustuu viraalimarkkinointiin. Sukulaisilta ja tuttavilta saadut suosittelut painavat venäläisten kuluttajien ostopäätöksissä tutkitusti huomattavasti enemmän kuin esim. suomalaisten kohdalla
  • VKontakte-markkinointi on helpompaa kuin esim. Yandex -hakusanamarkkinointi
  • VKontakte on nuori, vetovoimainen ja voimakkaasti kasvava kanava

Venäjälle markkinointia tekevän tai suunnittelevan yrityksen tulee ehdottomasti ottaa VKontakte yhdeksi markkinointikanavakseen. Aivan kuten Facebook Suomessa ja Euroopassa, VKontakte on tehokas tapa kanavoida liikennettä yritykseen ja kommunikoida asiakkaiden kanssa. Tätä kanavaa ei millään yrityksellä ole varaa missata.