Korkeakoulu, haluatko venäläisiä opiskelijoita koulutusohjelmiisi?

Onko jo liian myöhäistä käynnistää internet -markkinointikampanja Venäjälle?

Ei, nyt on juuri oikea aika markkinoida. Sähköinen markkinointikampanja on nopea käynnistää, parhaimmillaan kampanja on verkossa saman päivän aikana.

Tiesitkö tämän Venäjän internet-markkinoinnista?

Venäjällä on noin 80 miljoonaa internetin käyttäjää. Korkeakouluille tärkeällä Pietarin alueella noin 70 % väestöstä käyttää Internetiä säännöllisesti, yhteensä siis yli 3 miljoonaa ihmistä.

Venäjällä ei pelkkään Googleen keskittymällä pärjää. Hakukoneiden ykkönen Venäjällä on Yandex. Yandexin merkitystä lisää se, ettei kyseessä ole pelkästään hakukone, vaan monia muita kiinnostavia palveluja tarjoava kanava.

Venäjällä on monia omia sosiaalisen median palveluja, kuten Vkontakte, joka on vastine Facebookille. Venäläisiltä tuttavilta saatavat suositukset vaikuttavat voimakkaasti päätöksiin. Sosiaalinen media on nykypäivän viidakkopuhelin.

Vkontakten hyödyntäminen opiskelijamarkkinoinnissa

Vkontaktella yli 100 miljoonaa Venäjän kielialueen käyttäjää. Käyttäjistä yli puolet on alle 25 vuotiaita.

Markkinointikampanja Vkontaktessa voidaan kohdentaa käyttäjille mm. seuraavilla kriteereillä: asuinalue, kaupunki, ikä, sukupuoli, kiinnostuksen kohteet (Suomi!), kouluhistoria, nykyinen opiskelupaikka, työhistoria...

Tässä esimerkiki kohdennetusta kampanjasta, siis valitaan: 1) Pietarin alue ja 2) 18-25 vuotiaat miehet ja naiset. Mainoskampanjan tavoittaa yli 1,9 miljoonaa kohderyhmään kuuluvaa. Ei mitenkään pieni joukko potentiaalisia opiskelijoita!

Onko markkinointi kallista, meneekö rahani hukkaan?

Yllä olevan esimerkin Vkontakte-kampanja maksaa 2 eur/10 000 näyttöä, joten 10 miljoona näyttöä saadaan 2000 euron budjetilla. Vaihtoehtona on maksaa klikeistä, hinnat ovat 40-50 senttiä/klikki (palvelu antaa 100 %:n takuun, että käyttäjä tulee verkkosivuillesi).

Bannerimainokset suosituissa portaaleissa maksavat 400 eur/kk, näyttöjä tarjotaan normaalisti 50 000 -100 000 kpl. Muutaman tonnin budjetilla tekee ihmeitä Venäjän markkinoinnissa.

Minimoimme markkinoinnin riskit. Rakennamme kampanjat ilman toiveajattelua, asiakkaan tarpeiden mukaan. Emme myy Internet-näkyvyyttä, vaan kehitämme asiakkaittemme sähköisen markkinoinnin konversaatioastetta Venäjällä.

Lähetämme asiakkaillemme kuukausittain raportit toteutettujen kampanjoiden tunnusluvuista ja tilastoista. Kampanjointia voidaan muuttaa, mikäli se ei menesty, tai löydämme paremman keinon.

Ota yhteyttä

Mikäli Venäjälle markkinointi kiinnostaa, mutta edellä mainitut asiat ovat retuperällä, ei silti kannata masentua. Yrityksen nykyinenkin Internet-infrastruktuuri saadaan toimimaan mainiona markkinointikanavana Venäjälle, kunhan se vaan viritetään oikein tavoitteisiin, sitä käytetään oikeissa kanavissa ja täydennetään sopivin osin.

Tässä asiassa kannattaa luottaa alan ammattilaisen apuun. Miksi siis vielä mietit, ota yhteyttä meihin!